James Baldwin

A brit srác, aki sok szimulátorosnak hivatkozási alap

Az utóbbi időben sok magyar szimulátorossal beszélgettem, és volt egy angol srác, akinek a neve sokszor előbukkant. A világ leggyorsabb gamerének nevezik, és idén Jenson Button csapatában bizonyíthat – a valóságban. James Baldwin, #mutikivagy!

The World’s Fastest Gamer. Csak így emlegetik James Baldwint a külföldi sajtóban, miután tavaly megnyert egy 1 millió dolláros – részben – szimulátoros tehetségkutatót. A busás fődíjat nem készpénzben kapta meg, hanem ebből indulhat be a valódi autóversenyzői pályafutása.

A Forma–1-es világbajnok, Jenson Button tulajdonában lévő Jenson Team Rocket RJN csapatban kapott lehetőséget a versenyzésre. Az eredeti tervek szerint egy McLaren 720S GT3-at vezetett volna a GT World Challenge Europe-ban (korábban Blancpain GT), de a COVID-19 miatt változott a terv. Az autó és a csapat maradt, de Baldwin a brit GT-bajnokságban indul.

Sok szimulátoros hivatkozik mostanában az ő történetére, hiszen neki sikerült, amire a legtöbben vágynak. A számítógép elől jutott el a valódi autóversenyzésig annak ellenére, hogy nem volt anyagi háttere hozzá. James Baldwin a legújabb példa arra, hogy lehet átjárás a két világ között, és az e-sport fellendülésével egyre több hasonló sztorival találkozhatunk majd.

Két futamért 7,5 millió, nem bírták anyagilag

Egy átlagos srácról van szó a délkelet-angliai Aylesburyből, amely egy nagyobb magyar város megfelelője, kb. 80 ezren lakják. Gyerekként arról álmodozott, hogy autóversenyző lesz, és gokartozott is egy darabig, de hamar elfogyott a család pénze. Sok magyarnak ismerős lehet a történet…

James Baldwin

„Nyolc évesen kezdtem gokartozni, és 15 éves koromig öt bajnoki címet szereztem. 2015-ben két futamra tudtunk befizetni a Formula Ford bajnokságba. 19 ezer font (cirka 7,5 millió forint) volt, ami nem sok motorsportos viszonylatban, de egy átlagos családnak nagyon is az” – elevenítette fel Baldwin.

„Nem volt se tapasztalatom, se szponzorom. Így eléggé aggasztó volt versenyezni, mert tudtam, hogy ha törik az autó, apunak kell kifizetnie a számlát. Akkor úgy tűnt, hogy ezzel véget is ért az autóversenyzői pályafutásom.”

Bár neki volt minimális autóversenyző tapasztalata, végül annak köszönhette a mostani a lehetőséget, hogy elkezdett komolyan szimulátorozni. Hogy e-sportolókat valódi versenyautóba ültessenek, a Nissan korábbi motorsportvezetőjének, Darren Coxnak a fejéből pattant ki, aki a Gran Turismo rajongója volt.

Batman barlangjában is bizonyítania kellett

2008-ban hozták létre a GT Academy programot, amely a Nissan és a Sony együttműködésén alapult. Az első nagyobb sikert Jann Mardenborough aratta, a cardiffi tinédzser, aki kilenc évvel ezelőtt 90 ezer szimulátoros közül volt a legjobb Gran Turismo 5-ben. Tesztlehetőséget kapott Brands Hatch-ben, jelenleg pedig a japán Super GT-ben versenyez többek közt Jenson Button ellen.

James Baldwin

Ezen az úton indult el James Baldwin is, aki tavaly a világ talán tíz legjobb szimulátorosával mérte össze magát a World’s Fastest Gamer versenyen. 12 nap alatt választották ki a győztest szimulátoros és valódi versenyeken, valamint fizikai felmérőkön az Egyesült Államokban. A legjobb pedig James Baldwin lett.

Az első, rFactor2-es versenyt rögtön megnyerte, de helyt kellett állnia a Dark Night-ból ismert Batman-barlangban is, ahol a fizikai felmérő zajlott. A Las Vegas Motor Speedwayen olyan híres gyártók autóit vezették, mint a Lamborghini, a Ferrari vagy a McLaren. A teszteket a korábbi F1-sztár, Juan Pablo Montoya vezetésével találták ki. Baldwin végül az amerikai Mitchell De Jongot győzte le, akiről korábban írtunk már.

Szimulátorosként érettebb lett a valódi versenyzésre

A gokartos tapasztalat jól jött Baldwinnak, de összességében a szimulátoron való fejlődését érzi a kulcsnak, amivel meg tudta nyerni a versenyt. És aminek köszönhetően idén beindulhat az autóversenyzői pályafutása, amiben érezni a potenciált. Tavaly a Race of Champions versenyen valódi autóval győzte le a NASCAR-pilóta Rubén Garcia Jr.-t.

„Elképesztően magas a szimulátorozás minősége. Minimálisak a különbségek, mert mindenki sok-sok órát öl abba, hogy megtalálja a határokat az adott platformon. Amikor átülsz valódi autóba, ugyanúgy a határokat keresed” – magyarázta Baldwin.

„A milliméterre pontos kanyarbejáratot, a tökéletes szöget és kijáratot, amivel a legnagyobb sebességet tudod átvinni. Ha egy kanyarban otthagyok egy tizedet, érzem. A szimulátorozás előtt nem voltam elég jó ahhoz, hogy észrevegyem.”

„Olyan érzékenyek a szimulátorok, hogy minden apró hibát megbüntetnek. Az elméleti háttér pedig elképesztő. Állathatsz szinte mindent, amit a valóságban is. Azelőtt amikor először igazi autóba ültem, fogalmam sem volt, mi történtik körülöttem. Most a szimulátoros tapasztalattal viszont csak arra kell koncentrálnom, ami igazán számít. Hogy gyors legyek.”