Belső kameranézet a Grand Prix Legends szimulátorban

Wéber Gábor majdnem kidobta a szimulátort, amivel később világbajnok lett

Szimulátor-világbajnok. A legtöbben így ismerték meg Wéber Gábort 2002-ben a magyarországi Forma-1-es közvetítések szakértőjeként. És a legtöbben akkor hallottak életükben először az autós videojátékokkal összefüggésben a szimulátor és a sport szavakról. Idehaza Wéber Gábor, a világban pedig a Grand Prix Legends megjelenésével indult a 2020 tavaszán kiteljesedő szimulátorláz.

Kíváncsiak voltunk a húsz évvel ezelőtti világra, amikor az internettel kéz a kézben éledezett az e-sport. Felálltunk a rajtrácsra, elindult a simvonal.hu, és a felvezető körön Wéber Gábor diktálta a tempót. Sprintfutamra készültünk, endurance lett belőle, és ennek így kellett történnie.

Michelisz Norbi árulta el, hogy annak idején a te kézikönyvedből tanulta meg a beállításokat a Grand Prix Legendsben. Mit kell tudni erről a segédanyagról, amivel elindult az úton a magyar autósport első világkupagyőztese?

Emlékszel még a régi arcade játékokra? Lementél a terembe, bedobáltad a húszasokat a gépbe, és mentél egy-két kört. Az autók könnyen vezethetők voltak, nem kellett semmilyen kézikönyv az irányításukhoz. Aztán 1998-ban jött a Grand Prix Legends, a vérbeli szimulátorok őse. Tíz-tizenöt évvel megelőzte a korát ezerféle beállítási variációval, amelyek hasonló hatást eredményeztek, mint a valóságban. Ugyanúgy felrobbanhatott a motor, leéghetett a kuplung vagy túlmelegedhetett a gumi. Annyi változó volt, hogy ha csak random állítgattad az értékeket, esélytelen volt a gyors kör. Azért sem terjedt el széles körben, mert aki azt gondolta magáról, hogy mennyire jó, de igazából nem volt tehetséges, az hamar nagy pofont kapott és elment a kedve.

A fejlesztők kiadtak egy vaskos, kb. 100 oldalas útmutatót a GPL-hez, amiből kiindulva magyar kivonatot készítettem a beállításokról. Nemcsak tükörfordítás, szótár vagy fogalomtár volt, hanem igyekeztem a szakkifejezéseket elmagyarázni.

Olyan futóműbeállítási alapokról és ökölszabályokról volt szó, amikre egy hétköznapi sofőrnek nincs szüksége. Kerékdőlés, rugók, gátlók, gumihőmérséklet, differenciálmű és így tovább, mint a valódi versenyautóknál. Mindezt kiegészítettem a saját tapasztalataimmal a játékból, mert akármennyire korszakalkotó volt a Grand Prix Legends, nem volt tökéletesen élethű. Az a szimulátor még nem született meg, így a mai napig igaz, hogy az eredmények 98-99 százaléka reális tudásból jön, de a hiányzó 1-2 százalék az adott játék valóságtól eltérő specialitásainak kiismeréséből származik.

Wéber Gábor a Grand Prix Legends útmutatójával és a 2001-es kormányával

Wéber Gábor a Simvonal kérésére előkereste a 2001-es világbajnokságon használt kormányát és a Grand Prix Legends hivatalos útmutatóját, amiből kiindulva elkészítette a magyar változatot. A kormány egy Thrustmaster GP1, még single axis, azaz egytengelyes fékkel és gázzal – csak külön-külön működtek, átfedésben nem

Hogyan találkoztál először a Grand Prix Legendsszel?

Akkoriban autós újságíróként dolgoztam, és sokat utaztam külföldre. Newcastle-ben jártam egy autóbemutatón, ahol megvettem egy kinti gamer magazint, amihez általában adtak CD-n egy demójátékot. Ahhoz az 1998 októberi számhoz a Grand Prix Legends volt az ajándék, talán még meg is van itthon valahol. Hazafelé a repülőn elolvastam a cikket róla, és már az első három mondat, plusz a képek alapján lázba jöttem.

Alig vártam, hogy landoljunk, és kipróbáljam. Nagyon bejött, hogy nem az aktuális Forma-1-es szezon autóival lehetett menni benne, hanem az 1967-es évadot szimulálta a játék. Amúgy is rajongtam a F1 történetéért, és izgalmas választás volt 1967, amely az utolsó idény volt a szárnyak megjelenése előtt, ráadásul a ’60-as évek legendás időszak volt Jim Clarkkal, Jack Brabhammel, Graham Hill-lel vagy Jackie Stewarttal. Szóval hazaértem, egyből betettem a gépbe, de mivel demó volt, csak egy pálya és egy autó volt a játékban, plusz a videokártyám sem bírta a gyűrődést. Úgyhogy bementem egy szakboltba és megrendeltem a teljes játékot, amit majdnem rögtön dobtam is a kukába…

Mi történt?

1999 januárjában jött meg a játék, egy péntek délután vittem haza… Hihetetlen, mennyire belém ivódott, hogy még erre is emlékszem. Szóval elindítottam a programot, és elsőre óriási csalódás volt. Kigurultam a pályára, nyomtam a gázt, de semmi ereje nem volt az autónak.

Gondoltam magamban, ilyen nincs, mekkora átverés az egész.

Már léptem volna ki a játékból, amikor a főmenüben kiszúrtam, hogy a Novice-mód volt az alapértelmezett, amiben F3-as autókkal lehetett menni. A következő szint az Advanced volt F2-es gépekkel, majd a profi F1-technikával. Na, azzal már nem volt gond! Kezdetben alig tudtam pályán tartani az autót, olyan sokszor megforogtam, de egyből éreztem, hogy ez a játék mennyivel komolyabb, mint például a MicroProse GP2-je, amivel akkoriban szórakoztunk a haverokkal.

Teljesen beszippantott, megesett, hogy napi hat-nyolc-tíz órát gyakoroltam, tényleg olyan volt, mint a drog. Aki próbált már szimulátorozni, az tudja, hogy mennyire addiktív tud lenni. Még ma is megesik, hogy azt mondom, játszom egy kicsit, és az a kicsi három-négy óra lesz, mert teljesen belefeledkezem.

Korabeli hivatalos kép a GPL-versenyek szervezőitől

“Go Gabor Go”: hivatalos kép a nemzetközi Grand Prix Legends-versenyek szervezőitől 2001-ből, a silverstone-i rajtrácsról. Wéber Gábor a 14-es autóban, a 12-esben pedig a nagy rivális Greger Huttu, akit ezen a futamon féltávnál megelőzött és tempóból legyőzött

Akkoriban éledeztek az online versenyek, amelyekből ma már naponta rendeznek újabbakat és újabbakat, mert megvan hozzá az infrastruktúra. Húsz évvel ezelőtt ez hogyan nézett ki?

Korábban nyolc évig snookerjátékos voltam, és azokból az időkből volt egy baráti társaságom Csiki Péterrel, Micsinay Balázzsal és Éles Gáborral. Négyesben óriási LAN-partikat szerveztünk, mindenki cipelte magával a monitort és a gépét, összekötöttük őket, és úgy játszottunk egymással, plusz hét gépi ellenféllel, ennyit bírt a rendszer.

1999 második felében már nézegettem az online versenyeket és a nemzetközi toplistákat. Akkor rendezték az első SimRacingMag-világbajnokságot Grand Prix Legendsben, amelyet minden idők egyik legsikeresebb szimulátorosa, a finn Greger Huttu nyert meg.

Nekem először a betárcsázós internetet kellett „legyőznöm”, mert teljesen le kellett butítani a grafikát, és sokszor még úgy is szaggatott a kép. Nagyon vártam az ISDN-t, ami kitárta a kaput az online versenyek világa előtt.

Ma már leírhatatlan, hogy milyen érzés volt akkor otthon ülni a gép előtt, és játszani, chatelni emberekkel a világ különböző pontjairól. Bár a Forma-1-ben akkor még csak mosolyogtak a szimulátoros kezdeményezéseken, sok valódi pilóta megfordult ezeken a versenyeken. Amerikában például az IndyCar-, illetve CART-versenyzők teljesen rápörögtek. Juan Pablo Montoya is rengeteget játszott, Huttu segített neki online a beállításokban. Vele nem találkoztam versenyen, de sok más pilótával igen.

Wéber Gábor valódi versenyautóval is bizonyítottWéber Gábor a 2001-es szimulátor-világbajnoki címét követő évben, 30 évesen vágott bele a valódi autóversenyzői karrierjébe. 2003-ban és 2004-ben a magyar Renault Clio Kupa legjobbja volt, 2010-ben nemzetközi sikert aratva a SEAT León Európa-kupa bajnoki címét szerezte meg. Michelisz Norbert csapattársaként hat versenyhétvégén a túraautó-világbajnokságon is elindult a Zengő Motorsport színeiben 2012-ben, a legjobb eredménye kilencedik hely volt a Slovakiaringen.

A második, 2000-es világbajnokságon már indultál egy futamon. Hogyan jutottál el odáig?

A világranglista top 20-ban kellett lenni ahhoz, hogy kvalifikációt szerezz. Nagyon korrekt és folyamatosan frissülő ranglista volt, aminek az összesített verziója elképesztő, de még ma is elérhető. Ez az adatbázis olyan, mint az amerikaiaknak a pergamenre írt függetlenségi nyilatkozat, ott és akkor kezdődött a szimulátoros történelem. A kezdő lapjain pedig Michelisz Norbert vagy éppen az én nevem is olvasható.

Zandvoortban volt az első vb-futamom, és rögtön megfizettem a tanulópénzt: nagy rajtbalesetet okoztam. Talán a 12. helyről indultam, jól kaptam el a rajtot, megelőztem az előttem lévő sort, de túlvállaltam magam, a következőt is le akartam hagyni, és hideg gumikon az első kanyarban beleszaladtam egy szlovén srácba, Klemen Furlanba, akivel később nagy haverság alakult ki köztünk. Akkor legalább megértettem a motorsport örök igazságát, hogy az első kanyarban csak elveszíteni lehet egy futamot, megnyerni nem…

Wéber Gábor első futamgyőzelme az Európa-kupában

2008-ban az első nemzetközi győzelmét aratta Franciaországban, a pau-i utcai pályán a SEAT León Európa-kupában

2000 a tanulóévem volt, mert a LAN-versenyek után szokni kellett az online világot. Viszont még abban az évben sikerült nevet szereznem magamnak a nemzetközi mezőnyben. A normál vb mellett, amelyen a valódi versenytávok 50 százalékát teljesítettük, elindult a hosszúsági vb 100 százalékos távval. Azon az egyik leggyengébb autónak számító Cooperrel tudtam nyerni Monacóban. A versenyen megelőztem az erősebb technikával előlem indulókat és megfutottam a leggyorsabb kört. Ma sem tudom hogy, de két óra 23 percen keresztül egyetlen hibát sem követtem el. Amire még büszke vagyok, hogy a holland Bert Knopsszal párhuzamosan, de egymástól függetlenül jöttünk rá egy olyan beállításra, ami megreformálta a Grand Prix Legendset.

Azt vettem észre, hogy ha a differenciálművet nem a hivatalos kézikönyv útmutatásai szerint, hanem egy bizonyos ésszerűnek tűnő logika alapján állítom be, akkor az autó nehezebben vezethetővé válik, viszont ha megtanulom így irányítani, akkor sokkal gyorsabb lesz a kanyarbejáratokon. Ebből lett a második generációs setup, amire mindenki áttért, mert az egész mezőny javult vele. Persze kicsit át is rendeződtek az erőviszonyok attól függően, hogy ki mennyire tudott alkalmazkodni az új irányzathoz.

Aztán 2001-ben többek közt öt futamgyőzelemnek és három második helynek köszönhetően az addig kétszeres bajnok Greger Huttu uralmát megtörve megnyerted a Grand Prix Legends világbajnokságát.

Akkorra már a második helyen voltam a világranglistán, és az első tíz automatikus indulási jogot kapott a teljes szezonra, tehát nem kellett futamról futamra kvalifikálnom. Olyan hatékonyan működő teljesítmény-kiegyenlítést azóta sem láttam, nagyon ki volt találva. 14 futamból állt az évad, és minden versenyen az összes induló ugyanazt az autót használta. Mind a hét márka kapott két-két futamot, amikor azzal az autóval kellett menni kötelezően. Így nem volt senki előnyben vagy hátrányban egyik pályán sem, ugyanakkor az összes autóval bizonyítanod kellett.

Huttu volt a legnagyobb ellenfél, de a szezon első felében volt egy rá nem jellemző hibája, plusz egy internetcsatlakozási problémája, amivel sok pontot veszített.

Így sikerült meglépnem, és az utolsó három-négy futamon már nagyon ki volt számolva, hogy mit kell tennem az előny megőrzése érdekében. Egy körön ő volt a gyorsabb, de átlagteljesítményben én voltam a jobb, és ezzel sikerült legyőznöm.

Abban az évben nagyon megtanultam, hogyan kell összeszedettnek lennem, és ez a tapasztalat kellett 2010-ben a SEAT León Európa-kupában megszerzett bajnoki címhez. Ha nincs az a kiélezett küzdelem szimulátoron Huttu ellen, akkor a valóságban sem tudtam volna úgy megcsinálni a szezonzáró valenciai hétvégét, hogy bajnoki cím legyen a vége Michaël Rossival szemben.

A 2001-es világbajnokság Watkins Glenben rendezett futamának rajtja: Greger Huttu indul a pole pozícióból, Wéber Gábor a második helyről, majd a finn elköveti azt a rá nem jellemző hibát, ami szóba került

Kaptál valami kézzelfogható díjat a szimulátoros világbajnoki címért?

Nem. Illetve egy virtuális serleget küldtek, amit még ki sem nyomtattam, de lementve megvan a régi számítógépem valamelyik mappájában.

Manapság sokszor komoly pénzdíjakért mennek az online versenyek. Akkoriban is létezett ilyen?

Ritkán volt rá példa. Emlékszem, a németországi Solitude-pályán dobtak fel egy 500 német márkás pénznyereményt annak, aki megfutja a világrekordot rajta. Akkor mindenki ott rótta a köröket, de mondanom sem kell, hogy ki szerezte meg az 500 márkát…

Greger Huttu?

Greger Huttu, hogy pukkadna meg…