Aki valódi versenyzőből lett szimulátor-világbajnok

A legtöbb szimulátoros érezhető lóerőkről, hús-vér csatákról, igazi autókról álmodik. Mitchell deJong fordítva csinálta. Előbb versenyzett ralikrosszban, aztán lett e-sportoló, és ma már szimulátor-világbajnok. Mitchell deJong, #mutikivagy!

2019-ben Michelisz Norbert egykori szimulátorosként nyert bajnoki címet a WTCR-ben. Bizonyos szempontból Mitchell deJong a magyar pilóta ellentétpárja. Ő az a srác, aki a valódi versenyautót szimulátorra cserélte, és iRacingben ért fel a csúcsra, amelyben szimulátor-világbajnok lett.

Egy tipikus amerikai számolja a napokat a 16. születésnapjáig, amikortól hivatalosan autót vezethet. Mitchell deJong azonban nem volt átlagos srác, a hétköznapi vezetés nem hozta lázba. Ötévesen már gokartozott Kaliforniában, és még mindig csak kilenc volt, amikor off road szakágban folytatta.

A valóságban Nelson Piquet Jr.-t is legyőzte

„Nem versenyezhettem volna, ha a szüleim nem teremtik meg erre a lehetőséget. Az ő támogatásuk jelentett nekem mindent. Más családok baseballoznak vagy jégkorongoznak. Mi versenyezünk, az autók a mi sportunk” – árulta el deJong.

Kilenc off road bajnoki címet szerzett, aztán 2013-ban X Games-történelmet írt Los Angelesben. 15 évesen ő volt a sorozat valaha volt legfiatalabb indulója ralikrosszban. Egy évvel később megnyerte a Global RallyCross Championship Lites kategóriáját. Mögötte a vert mezőnyben ott volt az azóta már a Forma-1-et is megjárt és Forma-E bajnok Nelson Piquet Jr. is.

Mitchell DeJong a GRC Los Angeles-i futama végén ünnepel 2014-ben. Fotó: Larry Chen / Red Bull Content Pool

2016-ban egy Honda Civickel debütált a GRC fő kategóriájában, a Supercarsban. Egy évre rá már teljes szezont futott, ötödik lett a bajnokságban, háromszor állt dobogóra. Egyre feljebb jutott, és úgy tűnt, sínen van a pályafutása. Csakhogy a GRC 2017-ben megszűnt, és deJong motorsport-pályafutása megfeneklett – a szimulátoros viszont akkor indult.

10.000 eurót kaszált egy szimulátorversenyen

Korábban is gyakorolt iRacingben, de elsősorban arra használta, hogy felkészüljön a valódi versenyeire.

„13 voltam, amikor egy versenyző haverom mutatta meg nekem az akkor új online játékot, az iRacinget. Hamar rájöttem, hogy ez irtó hasznos eszköz lehet a futamokra való felkészülésben” – emlékezett vissza deJong.

„Azt láttam, hogy a ralikrosszt rendkívül alaposan lemodellezték az iRacingben. Ahogyan az autó reagált a csúszásokra, vagy ahogyan a kavicsban viselkedett, pont olyan volt, mint a valóságban.”

Ma már elsősorban profi szimulátorosként ismerik Mitchell deJongot. 2018-ban lett szimulátor-világbajnok, amikor megnyerte az iRacing ralikrossz-világbajnokságát, egy évvel később második lett. Közben a formaautós Grand Prix Seriesben és a GT-világbajnokságon is indult. Előbbin 2018-ban, utóbbin tavaly végzett a második helyen. Szintén iRacingben megnyerte a BMW 2019-es Sim Live bajnokságát Münchenben, amivel 10.000 eurót keresett.

Sokaknak most csak az űrt tölti be az e-sport, de…

A Sébastien Loeb-rajongó deJong immáron az e-sportra fókuszál, ami a valódi versenyzés hiányában először csak átmeneti megoldásnak tűnt, de mostanra hosszú távon is ebben szeretne sikeres lenni.

„Az utóbbi időben robbanásszerűen megnőtt az igény az e-sportra a gyártók, a versenyzők és a szurkolók részéről egyaránt” – állapította meg az amerikai.

„Jelenleg a valódi motorsport hiányában a szimulátorozás tölti be az űrt sokak számára. Én viszont ebből szeretnék megélni. Nagy bennem a versenyszellem, úgyhogy a legmagasabb szinten akarom űzni.”

Jelenleg a VRS Coanda Simsport csapat tagja, melyben többek közt a Porsche Esports Supercup címvédője, Josh Rogers is versenyez.

„Sokat jelent, hogy ilyen erős csapatban szereplek. A képzett társak rákényszerítenek a fejlődésre. Mindent megosztunk egymással, adatokat, beállításokat, stratégiát… Ha világbajnoki szinten akarsz sikeres lenni, szükséges a jó csapatmunka.”


Borítókép: Larry Chen / Red Bull Content Pool

A cikk megírásához felhasznált forrás: redbull.com, the-race.com